סמל חיו יחזקאל

סמל חיו יחזקאל

נפל ביום 29/10/1973 האגם המר, גדוד 410.

יחזקאל, בן פרחה ז"ל וסלים, נולד ביום כ"ג בניסן תש"י (10.4.1950) בעירק. כאשר מלאה לו שנה אחת, בחודש אפריל 1951, עלתה המשפחה ארצה והשתקעה בשכונת-התקוה בתל-אביב. האב עבד קשה לפרנסת משפחתו, ויחזקאל, הצעיר בין שמונה אחיו ואחיותיו, החל ללמוד רצענות כשהיה ילד בן שבע. התנאים הקשים בבית ומחלת האם מנעו מהנער להתמיד בלימודיו. את רוב שכרו נתן להוריו כדי לעזור בכלכלת המשפחה וכאשר נפטרה האם, והוא רק בן עשר, נפל נטל כבד עוד יותר על כתפיו הרכות. עלם חמודות היה יחזקאל, יפה-תואר ונעים-סבר, חובב ספורט מושבע, ידיד ורע נאמן, אח טוב ובן מסור. בתקופת המיתון של שנות השישים, כשלא נמצאה לו עבודה במקצועו, עסק בעבודות שונות ומשונות, עד שהשתפר המצב והוא חזר לעבודתו. את כל התהפוכות הקשות האלה קיבל ברוח טובה ובהבנה, ולא ביקש אלא לעזור למשפחתו הגדולה.

יחזקאל גויס לצה"ל במחצית פברואר 1968 והוצב בחיל-השריון כנהג משאית. גם בהיותו בשירות בצבא, נהג לעבוד במכירת פרחים בימי חופשה, כדי לעזור לאביו האלמן. בתעודת השחרור שלו נאמר: "בתקופת שירותו, שירת במסירות ובנאמנות את היחידה."

בתחילת חודש אפריל 1971 שוחרר יחזקאל מהשירות הסדיר, והתקבל לעבודה כנהג משאית בעיריית תל-אביב. אחרי שגמר את יום העבודה, נהג לעבוד כגזרן נעלים עד חצות. בימי שישי ניהל יחד עם שני אחיו דוכן למכירת פרחים. שנה לאחר ששוחרר נשא לאישה את חברתו אסתר ושניהם עבדו כדי להקים בית בישראל. גם יחזקאל וגם אסתר ידעו הרבה מרורות בחייהם הצעירים; שניהם היו יתומים מאם, שגדלו במחסור ונאבקו קשות כדי לבסס את חייהם וכדי להעניק בית טוב וחם לבתם פרחה. השניים ראו אושר רב בחייהם המשותפים. יחזקאל היה אהוב על כל ידידיו, בקי בהוויות העולם, מקפיד בלבושו ונאה בהופעתו. הכל היו מקשיבים לדבריו בכובד ראש, שכן היתה בהם תבונה רבה.

כשפרצה מלחמת יום-הכיפורים נשלח יחזקאל עם יחידתו לחזית הדרום, שם שירת במקצועו כנהג. ביום ה' בחשון תשל"ד (29.10.1973), במהלך מבצע חציית התעלה, נפגע ונפל לחופי האגם המר. הוא הובא למנוחת-עולמים בבית-העלמין בקריית-שאול. השאיר אחריו אישה ובת, אב, ארבעה אחים וארבע אחיות. לאחר נופלו הועלה לדרגת סמל.

במכתבו למשפחה האבלה כתב עליו מפקדו: "…יחזקאל שירת ביחידת שריון, בה הצטיין במילוי תפקידו כנהג, למן הקמת היחידה ועד יום נופלו. יחזקאל בלט באחריותו ובמסירותו הרבה לתפקידו, לאחר שיחידתו פרצה את התעלה בקרב נועז ואכזרי והתמקמה בגדה המערבית של תעלת סואץ, שם נפל יחזקאל ז"ל. בשמי ובשם כל חיילי היחידה הנני מביע את השתתפותנו באבלכם וביגונכם הכבד. יהי מותו צו המשכיות ותקומת העם, לנו החיים."

להנצחת זכרו תרמה המשפחה ספר תורה לבית-הכנסת "נוריאל זר" בשכונת-התקוה.