סרן פלד מנדי

סרן פלד מנדי

נפל ביום 21/10/1973 "מיסורי", גדוד 410.

מנדי, בן צביה וראובן, נולד ביום כ"א באדר ב' תש"ח (1.4.1948) ביאסי שברומניה ועלה ארצה עם הוריו בשנת 1965. הוא למד בבית-ספר יסודי ברומניה, ואחרי-כן המשיך את לימודיו בבית-ספר תיכון ברומניה ובבית-הספר "תיכון קרית-חיים" בקרית-חיים, במגמה הריאלית. מנדי היה ילד מוכשר מאוד וכל שנות לימודיו בבית-הספר היה התלמיד הטוב בכיתתו. כמו-כן היה פעיל בחברה והיה חובב כדורגל. כשעלה ארצה התגורר עם הוריו במעברת קרית-חיים, למד באולפן במרחביה וסיים את לימודיו התיכוניים. הוא למד עברית במהירות מדהימה ותוך זמן קצר השתלב בכיתה, גם בלימודים וגם מבחינה חברתית. מנעוריו קרא הרבה, ובעיקר אהב מאוד ספרות יפה ושירה. לעתים אף כתב שירים ליריים, ובהם רבים שהוקדשו לאשתו. הוא היה טוב-לב וסבלני וידע להבין לנפשם של בני-אדם. הוא היה נבון, ישר מאוד, מסודר, אחראי ורציני. ניכר עליו שניחן בכישרונות מיוחדים ובכושר תפיסה מעולה. די היה לו שיקרא פעם אחת חומר מסובך, וכבר היה מבין אותו לעומקו. הוא היה אדם אהוב מאוד על הבריות וקנה ידידים רבים.

מנדי גויס לצה"ל בסוף אוגוסט 1967 והוצב לחיל-השריון. לאחר הטירונות ולאחר שהשתלם בקורס למקצועות טנק "פאטון", הוצב כתותחן טנק בגדוד שריון. לאחר שהשתלם בקורס מפקדי טנקים והצליח יפה בתפקידו, נשלח לקורס קצינים ואחרי-כן השתלם בקורס קציני שריון. משהשלים את הכשרתו הוצב כמפקד מחלקת טנקים בגדוד סיור. בתפקידו זה העריכו מפקדו כקצין מסור לתפקידו ולמפקדיו, נוח לעבודת צוות ובעל הבנה רבה בכל הנוגע לחלק העיוני שבעבודתו. כעבור זמן הועבר לגדוד שריון אחר באותו תפקיד, ואחרי-כן הועלה לדרגת סגן, שירת כממלא-מקום סגן מפקד פלוגת טנקים והשתתף בקרבות מלחמת ההתשה בתעלת סואץ. מפקדיו בגדוד הזה ראו בו קצין מעולה, עצמאי, בעל יוזמה וידע מקצועי רב, הממלא את תפקידו ביעילות ובמסירות; הם ציינו שהוא בעל ביטחון עצמי ומחזיק מעמד יפה בלחצים, ממושמע, הוגן ונאמן ובעל כושר מנהיגות מעל לרגיל, המתייחס בהגינות לפקודיו.

לאחר שסיים את שירותו הסדיר, שירת חודשיים בצבא הקבע, עד שהתחילה שנת הלימודים בטכניון. גם בתעודת השחרור צוין כקצין מעולה, שקיים יחסי עבודה טובים וביצע את כל תפקידיו ביעילות ובהצלחה רבה. ביחידתו היה אהוב מאוד על מפקדיו ועל פקודיו, והם לא חסכו ממנו שבחים. הוא הוצב לשירות מילואים כסמ"פ טנקים בגדוד שריון, תפקיד שמילא גם במלחמה. בשנת 1970, לאחר שסיים את שירותו הסדיר החל ללמוד הנדסת מכונות בטכניון בחיפה. הוא היה סטודנט מצוין ועשה חיל בלימודים, אף-על-פי שהקדיש זמן רב לפעילות חברתית באגודת הסטודנטים בטכניון. תחילה היה חבר הוועד לענייני פנים ואחרי-כן נבחר לשמש סגן יושב-ראש אגודת הסטודנטים בטכניון. הוא הצטיין בתפקיד סגן יושב-ראש ורצו למנותו בעתיד ליושב-ראש. בשנת 1972 נשא מנדי לאישה את חברתו ובקיץ 1973 נסע לארצות-הברית במסגרת חילופי סטודנטים. הוא עבד בניו-יורק ואחרי-כן נסע לטיול ברחבי ארצות-הברית.

כשפרצה מלחמת יום-הכיפורים, עשה מנדי בקליפורניה, בארצות הברית. למרות הקשיים הצליח להגיע ארצה כעבור שבוע ומיד התייצב ביחידתו. הוא לחם עימה בקרבות בסיני ובמשך כל ימי הלחימה, נטל על עצמו משימות בהתנדבות וביצע אותן בדרך היעילה ביותר. בקרב קשה שהתחולל באזור "מיסורי" ליד "החווה הסינית", ביום כ"ה בתשרי תשל"ד, (21.10.1973) פגע בחיילי אויב רבים בלחימה בטווחים קצרים, תחת אש ארטילרית כבדה והתקפות חיל רגלים מצרי. הוא לחם באומץ ובתבונה וידע להשרות ביטחון רב באנשיו. כשנפגע הטנק שלו בקרב, עבר עם צוותו לטנק אחר. במהלך הקרב נפגע גם הטנק הזה ומנדי נהרג. גופתו נשארה בשטח שבשליטת האויב ונמצאה רק כעבור ארבעה חודשים, לאחר חיפושים רבים. הוא הובא למנוחת-עולמים בבית-העלמין הצבאי בחיפה. השאיר אחריו אישה, הורים ושתי אחיות. לאחר נופלו הועלה לדרגת סרן והוענק לו ציון לשבח מטעם אלוף הפיקוד "על גילוי אומץ-לב, קור-רוח ודבקות במשימה".

מנדי פייביש ז"ל, היה סמ"פ בפלוגה שלנו, נפל ב- 21/10/1973 בקרב לצורך הרחבת מסדרון הצליחה במתחם מיסורי באיזור החווה הסינית.
יומיים קודם לכן הוא עבר ראשון עם הטנק שלו על גשר הגלילים לאחר השקתו בתעלה לצורך בדיקתו וחזר חזרה לגדה המזרחית.
יהי זכרו ברוך!
דוד פישמן 16/07/2019


תמונה מתקופת "מלחמת ההתשה בחזית המצרית" ששיתף דוד מס בקבוצת "הוא פשוט שריונר – זכרונות".
בתמונה רואים את חיים כץ, אייבי רותם, מנדי פייביש ז"ל ושוקה בראון ז"ל.

shuka2

סגל הפיקוד , פל. טנקים גד. סיור
לפני המעבר לגד. 9 והירידה לקו התעלה בהתשה , גזרה צפונית.
מימין לשמאל : סג"מ חיים כץ,
סג"מ אייבי רותם, סג"מ מנדי
פייביש ז"ל, סגן שוקה בראון ז"ל

דוד מס 04/07/2019


גדלנו יחד בשיריון בקורס מפקדי טנקים, בקורס קציני שריון ולחמנו יחד במלחמת ההתשה טנק ליד טנק. בתור מ"מים צעירים ולחמנו זה לצד זה בחטיבה 600 במלחמת יום הכיפורים, שם מנדי נפל??
איש יקר וחברתי, קצין מעולה והעיקר חבר יקר?
מתגעגע מאד
איבי רותם 01/04/2019


איש יקר, הוא הספיק עוד לעבור על גשר הגלילים לאפריקה מיד לאחר השקתו אך נפל בקרב המיותר על מתחם "מיסורי" להרחבת צוור הבקבוק באיזור הצליחה ממזרח לתעלת סואץ לכיוון צפון.

יהי זכרו ברוך.
דוד פישמן 01/04/2017


מנדי היקר! חבר טוב לאורך השירות הצבאי בקורסים השונים ובהתשה. הגיע ישירות מהתעלה כשהשתחרר לקורס ההכנה לטכניון באוגוסט 1970. בנוסף להיותו סטודנט מחונן בפקולטה להנדסת מכונות, היה מעורב ותרם רבות באגודת הסטודנטים ונבחר להיות סגן יו״ר האגודה. הוא נהרג לא רק כקצין שיריון אלא גם כמנהיג הסטודנטים, לקראת השנה הרביעית ללימודיו כמהנדס.
איש יקר ואהוב.
רזי רום 01/04/2017


אני מצטרף למילים החמות שכתב רזי רום. מנדי היה בן המחזור שלנו בצבא . יחד היינו ב"השלמת טירונות" שיריון במחנה חסה.אח"כ בביסל"ש בג'וליס. וכשהקימו את גדוד 184 בחטיבה 14 ,בפברואר 1968 , הוצבנו יחד במחלקה 3 של פלוגה ז' בפיקודו של יואב וספי הי"ד. בספטמבר 1968 נפרדו דרכינו. מנדי המשיך לקצונה ושירת בסיני. פגשתי אותו ברמת אביב בתחילת שנות השבעים כשהיה סטודנט להנדסה בטכניון ואנוכי סטודנט לרפואה .לפני מספר שנים פגשתי את אלמנתו מרגה בלטרון ומסרתי לה את הסרט על החטיבה. מנדי היה אדם נעים הליכות וחבר יקר. "חבל על דאבדין ולא משתכחין".
בני הרטמן 01/04/2017


מנדי היה חבר לנשק בשרות הצבאי וחבר לספסל הלימודים בטכניון. יהי זכרו ברוך
דב הירש 10/10/2016


לזכרו של מנדי פייביש (פלד). היקר באדם! וגם סיו״ר אגודת הסטודנטים בטכניון בעת נפילתו.
רזי רום 09/10/2016


מנדי היה הסמ"פ שלנו. את הסיפור על הקרב הזה שבו נפגעו כל הטנקים של הפלוגה שלנו במתחם "מיסורי" שבחווה הסינית, שמענו מפיו של זאב מסלו בבוקר יום 22/10/1973 שהצליח לחזור אל כוחותינו רגלית בחסות החשיכה יחד עם המ"פ שמילו. אנחנו החוליה הטכנית של הפלוגה, ישבנו אז יחד עם מפקדת הגדוד מערבית לציר לכסיקון צפונית לראש הגשר. יהי זכרו של מנדי וזכרם של כל חיילי הפלוגה שנהרגו באותו קרב ברוך.
דוד פישמן 09/10/2016


היינו יחד בקורס קצינים באותו החדר ואחר כך כממ"מים בגדוד הסיור של אמנון רשף ( בפלוגה של שוקה בראון ז"ל)
לאחר מכן חודשי שירות קשים במלחמת ההתשה בגדוד 9 לאורך תקופה מן הקשות שלנו בעוד עם ישראל בעורף אינו מודע כלל וכלל על התופת בתעלה ומוטב שכך.
מנדי היה מ"מ 3 והיה קצין מצטיין וחבר נפש ואיש למופת.
הוא חסר לי ולכולנו מאד.
יהי זכרו ברוך!!!
איבי רותם 08/10/2016


קטע מהספר "בשבי המצרי" מאת עורך טלקום ניוז אבי וייס לזכר סרן מנדי פלד (פייביש) ז"ל, שמובא לקראת יום הכיפורים תשע"ז ולרגל 43 שנה למלחמת יוה"כ. הקטע מתאר את רגעי הקרב האחרונים עד לנפילה בשבי ב"מתחם מיסורי" ב"חווה הסינית", קרב של חטיבה 600, בו נהרג הסמ"פ סרן מנדי פלד (פייביש), שקטע את טיולו בארה"ב כדי לחזור לארץ ולהילחם.

Bashevi Hmizri Avi Weiss 1

אבי וייס 08/10/2016


אבי, אני שמעתי את הסיפור מזאב מסלו למחרת בבוקר אחרי שהוא ושמילו המ"פ הגיעו רגלית לחניון מפקדת הגדוד, הוא גם סיפר לנו על המאבק של יגאל היללי בידיו בקצין המצרי שבסופו נורה ונהרג. באותו יום 22/10/1973 הייתה אמורה להיכנס לתוקף בשעה 19:00 הפסקת אש, אך כ- 5 דקות לפני, היה ירי ארטילרי עלינו כשבסוף פגע בנו טיל סקאד שבו נהרגו 8 מחיילי הגדוד, בינהם שלשה שהיו איתנו בזחל"מ אברהם בלום (החובש הפלוגתי שלנו) שמוליק ברקמן (טכנאי הצריח) וגרשון טייכמן (טנקיסט שצורף לזחל"מ שלנו).

דוד פישמן 01/04/2017


.חברי הטוב, מנדי, מוכשר ורגיש. סיו״ר אגודת הסטודנטים בטכניון בעת נפילתו שם, בקרב במיסורי. זוכר אותך תמיד.

רזי רום  20/04/2016


MandyFaibish Pic2 MandyFaibish Pic1

תמונות מאלבומו של אלי הררי 18/04/2016


צמודים זה לזה, ניסן כץ ומנדי פייביש (מסומנים במסגרת הצהובה) שלחמו ונפלו יחד במסגרת החטיבה.
יהי זכרם ברוך.

Alpert Meir Pic1

אלי הררי 18/04/2016