רס"ן עין-גל שלום

רס"ן עין-גל שלום

נפל ביום 06/10/1973 תאונת דרכים בדרך לימ"ח, גדוד 410.

שלום, בן אסתר ואברהם, נולד ביום ב' בשבט תש"ד (27.1.1944) ברמת-הכובש. הוא למד בבית-הספר היסודי בשפיים ובבית-הספר התיכון החקלאי ברמת-הכובש. הוא היה תלמיד חרוץ ושקדן, והצטיין במקצועות הריאליים והטכניים. הוא היה פעיל בתחומי החברה והנוער בקיבוצו, רמת-הכובש.

שלום גויס לצה"ל במחצית נובמבר 1962 ושירת בחיל-השריון. לאחר סדרה של קורסי יסוד סיים בהצלחה קורס קצינים, קורס קציני שריון וקורס מפקדי פלוגות והתמחה בתפעול ובפיקוד על סוגי טנקים שונים: "שרמן", "סנטוריון" ו"פאטון"'. במהלך שירותו בצה"ל שימש בתפקידים רבים, החל במ"מ טנקים סמ"פ ומ"פ, וכלה בסמג"ד ביחידות שריון שונות. כמו-כן נשלח להשתלמויות בחו"ל מטעם צה"ל. אחד מהישגיו הגדולים של שלום היה במלחמת ששת הימים; אז שימש מפקד פלוגת טנקי "פאטון", שהיו באותו זמן טנקים חדשים בצה"ל. הוא היה מפקד הפלוגה המובילה בחטיבה, שפרצה את מערכי המצרים ביום הראשון של המלחמה. פלוגתו של שלום הסתערה בפיקודו דרך מערכי המצרים, גברה על פלוגת טנקי "סטאלין" כבדים והשמידה אותם, ובכך הכשירה דרך ליתר יחידות השריון של החטיבה. בניהול אותם קרבות נקט שלום יוזמה, מהירות פעולה, אומץ-לב ותושייה, שבזכותם צוין לשבח. על היום הראשון הזה ב"מלחמתו של שלום" אמר האלוף ישראל טל: "המהלך שלו, עם פלוגה בודדת, תרם מבחינה אופרטיבית תרומה אדירה להכרעת כל המערכה הזאת של היום הראשון." אחרי שתמה מלחמת ששת הימים, התנדב לשירות בצה"ל ובהמלצת מפקדיו חזר לשירות קבע כמפקד בגייסות השריון והגיע לדרגת רב-סרן. שלום היה קצין ומפקד מעולה, מאותם מפקדים שסמכותם הפיקודית היא טבעית ויונקת את תקיפותה מאישיות מיוחדת במינה, ששפעה ביטחון, רצינות, שיקול-דעת ותעוזה, ורמה מקצועית מעולה. הוא היה קצין מסור, שדאג לפקודיו והיה נאמן למפקדיו. שלום היה קצין קבע בצה"ל, שהצטיין בתפקידיו בעת מלחמה ובעת שלום ורבים ניבאו לו עתיד של מפקד בכיר בגייסות השריון.

זמן קצר לפני פרוץ מלחמת יום-הכיפורים השתחרר כדי ללמוד לימודים קדם-אקדמיים בטכניון. חבריו לספסל הלימודים שיבחו את צניעותו. מעולם לא סיפר להם, והם לא ידעו, כי היה קצין רב-מעללים, בעל אותות ומכתבי הצטיינות והוקרה. הוא שקד על הלימודים והיה אהוב על חבריו ועל מוריו.

בתקופת מלחמת יום הכיפורים היה שלום סמג"ד בגדוד טנקים. כאשר פרצה המלחמה גויס ובדרכו להצטרף ליחידתו בדרום נהרג בתאונת דרכים ביום י' בתשרי תשל"ד (6.10.1973). הוא הובא למנוחת-עולמים בבית-העלמין ברמת-הכובש. השאיר אחריו אישה והורים.

במכתב תנחומים למשפחה השכולה כתב שר-הביטחון דאז, משה דיין, כי שלום היה קצין מסור, מנוסה, בעל מקצוע מעולה, אמיץ, שקול, בעל תפיסה טקטית ושליטה, אהוד על כולם." דברים לזכרו פורסמו בחוברת, שהוציא לאור הטכניון בחיפה לזכר תלמידיו שנפלו בקרב.

שלום היה סמג"ד גדוד 410 ויחד איתו באותה תאונה נהרג גם שמואל ויגדור ז"ל שהיה קצין החימוש של הגדוד.
שניהם נהרגו בתאונת דרכים ביום הגיוס 6/10/1973 כשהיו בדרכם לימ"ח והיו החללים הראשונים של החטיבה במלחמה.
יהי זכרם ברוך!
אילן מעוז מכטינגר 08/05/2019


 

אני מעלה כאן את זכרו של שלום עין גיל (אנגל) , אשר היה ממייסדי וראשוני הגדוד.
בחייו הקצרים היה שלום , בן קיבוץ רמת הכובש, איש צנוע מאד , חבר אהוב ועם זאת לא רבים שמעו עליו – ועל גבורתו במלחמת ששת הימים כמפקד פלוגת הפטונים היחידה מסוג M48A3 – אותם טנקים אשר החליפו את הפטונים אשר הגדוד 79 נלחם עימם , שלום ופיקודיו בלמו ,תחת פיקודו המזהיר בשדה הקרב, והשמידו תוך ביצוע פעולת איגוף מזהירה 5 סטלינים אשר בלמו את ציר התנועה לסיני . נוסיף כאן כי שותפו לקרב ,כמו אחרים , היה בני עינבר ז"ל אשר עוטר בעיטור הגבורה לאחר מותו בקרב הירואי זה . האלוף ישראל טל – טליק ז"ל אמר לאחר ניתוח הקרב שערך אישית בשטח ,כי :"המהלך של שלום עם פלוגתו הבודדת, תרם מבחינה אופרטיבית תרומה אדירה להכרעת כל המערכה הזאת של היום הראשון ".
פרטי הקרב הזה מתוארים בפירוט בספרו הנצחי של שבתי טבת "חשופים בצריח" (רצ"ב תמונת הקרב ותוצאותיו)
שלום היה "שותפי" יחד עם קהלני במשלחת לגרמניה -"ארץ משה" בה "בילינו" בקבוצות של 3-4 חברים מסיבות סודיות ובטחון אישי ,כך שהכרתינו היתה עמוקה – אהבתי אותו כמו כולם .

שלום נהרג למרבה הצער בתאונת דרכים עם פרוץ מלחמת יום הכיפורים היה נשוי לגילה (כיום שנל) חברתנו הנאמנה בפורום ואנו מחזקים אותה וזוכרים את שלום לנצח ולדורות הבאים

ממליץ לכולם להיכנס לאתר הגבורה ולקרוא את התחקיר המעמיק אותו ערך עופר דרורי -" גבורתו של שלום עין גל שלא זכה לצל"ש רשמי"  לחצו כאן לתחקיר המעמיק באתר הגבורה

ShalonEiGil5

בתמונה הרצ"ב – חזרתי מנסיעתי במשלחת לארצות הברית והתגעגעתי לחברי הלוחמים אמנון גלעדי -עומד שלום עין גיל יושב שני משמאל – זכרם עימי לעד ויבדלו לחיים ארוכים וטובים יהודה כהן ואבישי עצמון ואחרים שאיני זוכר את שמם

אילן מעוז מכטינגר 08/05/2019


עם החזרה מגרמניה-ארץ"משה" דצמבר 1964 החל הגדוד לפעול במחנה נתן תוך קליטת לוחמי שריון נוספים והכשרתם על טנקי הפטון החדשים שנרכשו והחלו להגיע לארץ – בין השאר נפתח קורס למפקדי טנקים – מחזור ראשון בפיקודו של חיים ארז עם סגל מדריכים נבחר אשר השתתפו במשלחות לגרמניה ולארצות הברית.
בתמונה זו שולבו גם אנשי הדור הראשון של לוחמי החימוש אשר להם חלק נכבד מאד בקליטת הטנקים והכשרתם הן בגרמניה ולאחר מכון בגדוד בארץ . אמנון גלעדי ושלום עין גיל זכרם עימנו בין המדריכים.

ShalonEiGil4

אילן מעוז מכטינגר 08/05/2019


שלום, האיש היקר והאהוב שזכיתי לשרת תחת פיקודו בקורס קציני שריון. ❤️
אלי הררי 27/01/2019


שלום היקר,
היה מפקד וחבר למופת. זכיתי להיות פקוד שלו ולשרת עמו תקופה ארוכה.
יהי זכרו ברוך.
עובד מעוז 27/01/2019


כמה דברים לזכרו של רס"ן שלום עין- גל (אנגל) ז"ל
שלום היה מקבוצת הקצינים הקטנה שיצאה לגרמניה בסוף 1964 כדי ללמוד על טנקי הפטון שהיו אמורים להגיע לגדוד 79 בראשית שנת 1965. זהו היה הגדוד הראשון והיחיד בשריון עם טנקי פטון M48-A1. שלום התמנה במשך הזמן למפקד מדור נהגים. באותה תקופה לימוד המקצועות נעשה בבסיס הגדוד במחנה נתן.
במלחמת ששת הימים פיקד שלום על פלוגה ד' מגדוד המילואים 46.
זאת הייתה הפלוגה היחידה בשריון עם טנקים מסוג: M48-A3עם תותחי 105 מ"מ ומנועים שפועלים על סולר. סגל המפקדים ואנשי הצוות שרתו את שרותם הסדיר בגדוד 79.
ביום הראשון למלחמה הצטרפה הפלוגה לחטיבה 7 לגדוד 79 ללחימה הקשה בצומת
בצומת רפיח . הפלוגה הצליחה בקרבות הקשים תוך כדי שנפגעו טנקים, מפקדים וחיילים מהפלוגה להשמיד את טנקי ה"סטאלין" המצריים. הפלוגה בפיקודו הייתה תוספת כוח משמעותית לגדוד ולחטיבה מבחינת כוח- אש וניסיון. לאחר כיבוש מתחמי אל- ג'ראדי הפלוגה המשיכה להוביל את החטיבה קדימה במשך כל ימי המלחמה והיא זו שהגיעה ראשונה לקו תעלת סואץ באיסמעיליה.
שלום צוין לשבח על כושר הלחימה שלו ושל פלוגתו במלחמת ששת הימים.
בסיום מלחמת ששת הימים התמנה סגן שלום עין- גל (אנגל) למ"פ ו' בגדוד 46 .
אני מעלה תמונה מגדוד 46 משנת 1967 בו מקבל שלום מהמח"ט את דרגות הסרן.
יהי זכרו ברוך!!

ShalomEinGal1

יהודה בריל 28/01/2018


מעניקים את הדרגה, מצד ימין אריה קרן מצד שמאל אורי בר-און (אבא שלי)שיהיה מח"ט 401 עוד רואים את גבי עמיר ליד אריה קרן…
גדעון בר און 28/01/2018


שלום ידידי שהיה המ״מ שלי כחייל , אנו אהבנו אותו והערכנו את מנהיגותו השקטה והכובשת , איך השיג הכל בשקט כמעט ללא מילים וזאת באיכות בולטת לטובה. ברבות השנים בעת ההתשה היינו סמג״דים מקבילים וכך שרתנו בחטיבת המילואים והידידות נמשכה עד שאבד לתמיד.
פשוט אהבתי אותו.
עובד מעוז 28/01/2018


שלום אנגל- היה המ"פ שלי בתעלה ב"זהבה"- אדם ומפקד משכמו ומעלה.
יהי זכרו ברוך!
אבי רז 29/01/2017


כמה דברים לזכרו של רס"ן שלום עין- גל (אנגל) ז"ל.
שלום היה מקבוצת הקצינים הקטנה שיצאה לגרמניה בסוף 1964 כדי ללמוד על טנקי הפטון שהיו אמורים להגיע לגדוד 79 בראשית שנת 1965. זהו היה הגדוד הראשון והיחיד בשריון עם טנקי פטון m48a1 . שלום התמנה במשך הזמן למפקד מדור נהגים. באותה תקופה לימוד המקצועות נעשה בבסיס הגדוד במחנה נתן.
במלחמת ששת הימים פיקד שלום על פלוגה ד' מגדוד המילואים 46. זאת
הייתה הפלוגה היחידה בשריון עם טנקים מסוג: m48-a3 עם תותחי 105 מ"מ ומנועים שפועלים על סולר. סגל המפקדים ואנשי הצוות שרתו את שרותם הסדיר בגדוד 79.
ביום הראשון למלחמה הצטרפה הפלוגה לחטיבה 7 לגדוד 79 ללחימה הקשה
בצומת רפיח. הפלוגה הצליחה בקרבות הקשים תוך כדי שנפגעו טנקים, מפקדים וחיילים מהפלוגה להשמיד את טנקי ה"סטאלין" המצריים. הפלוגה בפיקודו הייתה תוספת משמעותית לגדוד ולחטיבה מבחינת כוח- אש וניסיון. לאחר כיבוש מתחמי אל ג'יראדי הפלוגה המשיכה להוביל את החטיבה קדימה במשך כל ימי המלחמה והיא זו שהגיעה ראשונה לקו תעלת סואץ באיסמעיליה ולאחר מכן לפירדאן. שלום צויין לשבח על כושר הלחימה שלו ושל פלוגתו במלחמת ששת הימים.
בסיום מלחמת ששת הימים התמנה סרן שלום עין- גל (אנגל) למ"פ ו' בגדוד 46 .
יהי זכרו ברוך!!

ShalomEinGal3
אני מעלה תמונה שלו מסיום קורס קציני שריון שצולמה כנראה בשנת 1964.

יהודה בריל 13/01/2017

שיח לוחמים בעקבות דבריו של יהודה בריל:

דני קריאף:  יהודה ידידי תיקון קטן הקרב מול טנקי הסטלין לא היה במתחם הג'יראדי אלא בצומת רפיח .היית ליד כנהג טנק צעיר בפלוגה ג' 79/7 שלאחר שמפקד הפלוגה בנצי כרמלי שנפצע בפאתי בני סוהילה ליד חאן יונס עובד הסמ"פ מונה למ"פ והיה לאחר מכן המג"ד שלנו עד צוהרי 15.10 בגדוד 407/600 ערב מבצע " אבירי הלב, בנצי נהרג בעת שפיקד על גדס"ר 87/143 ב9.10 בתעוז כישוף .

דוד פישמן: שלום עין-גל ז"ל שהיה סמג"ד גדוד 410 נהרג בתאונת דרכים קשה ביום הגיוס למלחמת יוה"כ ב- 6/10/1973 בדרכו לימ"ח יחד עם קצין החימוש של הגדוד שמואל ויגדור ז"ל. הם היו החללים הראשונים בחטיבה במלחמת יום הכיפורים. יהי זכרם ברוך…

יהודה יהבתיקון נוסף : הטנקים הראשונים בגדוד 79 היו מדגם פטון m48a1 .

דני קריאף: יהודה ידידי אכן אתה צודק הטנקים הראשונים של גדוד 79 שהגיעו מגרמניה היו טנקים מסוג m48a1 עם תותח 90 מ"מ מנוע בנזין + מנוע עזר מה שהבדיל ביניהם לבין טנקי הm48 a2 c כמעט אותה גברת בשינוי אדרת היו הכנפיים לa1 היו כנפיים עגולות לa2 cכנפיים מרובעות לשני הטנקים היו חמישה גלגלי עזר בניגוד לm60 a1 שאיתו לחמו לוחמי 600 ו87/143/600/14 היו רק שלושה .לא שזה כל כך חשוב אבל כשמנסים לכתוב היסטוריה מין הראוי לדייק שכמו שכתבתי הקרב של פלוגת שלום אנג'ל [ עין גיל ] הפלוגה היחידה בצה"ל שהייתה מצויידת בטנקי m48 a3 עם תותח 105 ומנוע דיזל שהייתה הפלוגה הראשונה של חטיבה 401 שמיד לאחר המלחמה הפכה לחטיבה סדירה שיחד עם חטיבה 14 שגם לה בששת הימים היה רק גדוד סדיר אחד 52 שהיה מצויד בטנקי שרמן הפכו לחטיבות סדירות והן שנשאו ברוב הנטל במלחמת ההתשה ובפרוץ מלחמת יום הכיפורים . אבל מה שחשוב למען הדיוק ההיסטורי שהקרב של פלוגת עין גל מול הסטלנים היה בצומת רפיח ולא בג'יראדי שבו חוסלה פלוגת בונה 79/7 בפיקוד קהלני והמג"ד אהוד אלעד נהרג.

יהודה יהב: דני צדקת לגבי מיקום הקרב מול הסטלינים ליד צומת רפיח בו השתתפתי בפלוגתו של דני שני וגם אנו פגענו למיטב זכרוני ב-21 טנקי סטלין. ואולם גם אנו נפגענו ומפלוגה של 10 טנקים נותרנו 6 בלבד. איזכור לקרב ראה ספרו של שבתאי טבת:"חשופים בצריח".

 


זכיתי לעבור את קק"ש (קורס קציני השריון) תחת פיקודו של שלום ולאחר מכן הדרכתי בקורס במשך כשנה. זכיתי להכיר את האיש, משכמו ומעלה!!!
שלום היה בשבילי מורה דרך, דמות לחיקוי והאדם שהשפיע הכי הרבה על ההוויה שלי כקצין וכאדם לאורך חיי. שלום היה איש חם, רציני וחייכן, ערכי, ישר, מקצוען… בן אדם!!!
שלום, דמותך חקוקה בלבי לעד!

ShalonEiGil

תמונת המחזור של קק"ש 69, בשורה העליונה, שלום מ"פ פלוגת מג"ח.

אלי הררי


כמה דברים לדמותו של רס"ן שלום עין גל (אנגל) ז"ל.
שלום, שרת כקצין בהדרכה על טנקי הפטון בגדוד 79 עד מלחמת ששת הימים. במלחמה, הוא שרת בגדוד המילואים 46 כמ"פ ד'. פלוגתו הייתה היחידה בשריון עם טנקי פטון m48-a3 עם מנועים שפועלים על סולר ועם תותח 105 מ"מ. כל סגל הפלוגה כולל הצוותים שרת את שירותו הסדיר בגדוד 79. ביום הראשון ללחימה באזור מתחמי אל- ג'ראדי אבד הקשר שלו עם המג"ד אורי בר-און. מח"ט 7 אל"ם שמואל גורדיש ביקש ממנו להצטרף לחטיבה. הפלוגה הצטרפה לחטיבה וניהלה קרבות קשים במתחמים …עם טנקי הסטאלין המצרים יחד עם גדוד 79 והצליחה להשמיד אותם תוך כדי גילויי גבורה של מפקדים ואנשי צוות כאשר טנקים מהפלוגה נפגעו ומפקדים ואנשי צוות מצאו את מותם. ההצלחה של הפלוגה הייתה בראש וראשונה תודות לשלום אנגל שניהל את הקרבות במקצועיות רבה.
במתחמי אל- ג'ארדי מצא את מותו מג"ד 79 סא"ל אהוד אלעד שנפצע אנושות בטנק תוך כדי הלחימה.
מהיום השני למלחמה הובילה פלוגתו של שלום אנגל את גדוד 79 קדימה עד היום הרביעי שבו הגיע הגדוד לביר גפגפה. משם ירדה הפלוגה של שלום אנגל עם מספר טנקים בודדים (לאחר שיתר הטנקים נפגעו תוך כדי המלחמה) לעבר קו התעלה והיא זו שהגיעה ראשונה לקו התעלה לאזור הפירדאן. על פי דברים שנאמרו בסיום המלחמה על ידי מפקדים בכירים של השריון היה מגיע לשלום לקבל עיטור על מנהיגותו בקרבות הקשים שניהלה פלוגתו במתחמי אל- ג'ראדי.
בסיום המלחמה הוקמה חטיבה 401 הסדירה. שלום אנגל מונה למ"פ ה' בגדוד 46. הוא שרת בתפקידו עד בערך אמצע שנת 1968.
אני מעלה תמונה שצולמה לקראת סוף שנת 1967. מימין נראה מג"ד 46 אריה קרן יחד עם המח"ט אורי בר- און ז"ל מעניקים דרגת סרן לשלום אנגל ז"ל.
יהי זכרו ברוך !!

ShalomEinGal1

מג"ד 46 אריה קרן יחד עם המח"ט אורי בר- און ז"ל מעניקים דרגת סרן לשלום אנגל ז"ל

ShalomEinGal3

סיום קורס קצינים כנראה בשנת 1964. שלום, נראה מימין מקבל את דרגת הסג"ם.

יהודה בריל


היה המ"פ שלי בגדוד 46 לאחר המלחמה ובתעלה. אדם וקצין משכמו ומעלה. שהיה מ"פ בפלוגה ז'- "זהבה" .
יהי זכרו ברוך!

ShalomEinGal2

קולנוע "זהבה" כניסה חינם

צבי רז