סמ"ר שרל (קורנל) חיים

סמ"ר שרל (קורנל) חיים

נפל ביום 18/10/1973 "חווה הסינית", גדוד 409.

חיים, בן אורליה ואהרן, נולד ביום י"א באלול תש"י (24.8.1950) בבוקרשט שברומניה, ובהיותו בן עשרה חודשים עלה עם משפחתו לארץ. ארבע שנים התגוררה המשפחה במעברת "שומרון" ליד נהלל, ואחר-כך קבעה את מושבה בטירת הכרמל, ליד חיפה. בטירת הכרמל למד חיים בבית-הספר היסודי "הגבעה", ומגיל צעיר ניכרה אצלו נטייה למקצועות הריאליים. הוא היה תלמיד טוב ופעיל ועשה רבות בתנועת "הנוער העובד והלומד". בשעות הפנאי עסק בצילום, באיסוף בולים ובשחייה, ולעתים אף כתב שירים. משסיים שמונה שנות לימודים, עבר עם משפחתו להתגורר בחיפה, שם למד בבית-הספר התיכון-מקצועי "בסמ"ת". הוא השתלם במגמה של מכשירנות והצטיין בלימודיו.

חיים גויס לצה"ל בראשית נובמבר 1968 והוצב לחיל השריון. במסגרת שירותו עבר קורס למקצועות הטנק, קורס תותחני טנקים וקורס מפקדי טנקים. לאחר שהוצב ביחידת שריון השתתף בקרבות מלחמת ההתשה.

במחצית נובמבר 1971, משסיים חיים את שירות החובה, החל ללמוד הנדסת מכונות בטכניון. כדרכו תמיד, הצטיין בלימודים ויחד עם זאת לא זנח את תחביביו מילדות. יחד עם חברו ערך חוברת, שעסקה בהווי הגדוד שלו, ושלח אותה כמזכרת לגדוד. הוא רכש ארבע מצלמות והתרכז במיוחד בצילומי נוף. חיים היה חובב טבע מושבע, אהב לטייל וכמעט לא הייתה פינה בארץ, שלא סייר בה. במלחמת יום הכיפורים לחם בחזית הדרום, בקרבות הבלימה נגד המצרים. ביום כ"ב בתשרי תשל"ד (18.10.1973) נפגע ונפל בקרבות שנערכו ליד "החווה הסינית". הוא הובא למנוחת-עולמים בבית-העלמין בחיפה. השאיר אחריו הורים ואחות. לאחר נופלו הועלה לדרגת סמל-ראשון.

במכתב תנחומים למשפחה השכולה כתב מפקדו: "אני זוכר את חיים כרודף שלום. פעם, קטף פרחים בשדה וקישט את הטנק שלו. הוא אמר: 'וכי לא נאה מראה זה יותר ממראה טנק עמוס בפצצות?'. בימי קרבות הבלימה גילה מסירות ואומץ לב. כתותחן מעולה השמיד טנקי אויב רבים. חיוכו ועליזותו של חיים ליוו אותנו כל ימי הקרבות, ויישארו חקוקים בזיכרוננו,חבריו הלוחמים".

רשימה לזכרו פורסמה בביטאון ארגון נכי המלחמה בנאצים, "קול נכי המלחמה".

חיים ז"ל היה החבר הכי טוב של אחי אורי ממן ז'ל ושירת עם אחי ביחד גם בסדיר וגם במילואים. חיים היה בחור מאד גבוה לעומת אחי שהיה נמוך. חיים ואורי קבורים בצמוד בחיפה. לצערי הוריו של חיים כבר אינם בחיים ואחותו היחידה מתגוררת באנגליה. לצערי איש אינו פוקד את קיברו ביום הזיכרון. יהי זכרו ברוך.
יהודה מגן 24/08/2016