סמ"ר מנגר זאב

מנגר זאב

סמ"ר מנגר זאב

נפל ביום 09/10/1973 "חמדיה", גדוד 409.

זאב, בן לאה ומקס ז"ל, נולד ביום כ"ו באייר תשי"א (1.6.1951) בחיפה. הוא סיים את לימודיו בבית-הספר היסודי "ארלוזורוב" בקרית-חיים, ואחרי-כן למד בבית-הספר המקצועי "אינטרנשיונל", אף הוא בקרית-חיים. הוא היה תלמיד טוב וממושמע. כנער היה בעל מרץ רב, שהופנה בעיקר לתחום הבנייה הטכנית. כמו-כן אהב את הימאות והרבה להשתתף בחוגים בנושא זה בבית-ספרו. הוא גם בנה סירת מצילים במו ידיו. בצעירותו היה חבר בתנועת הנוער "השומר הצעיר". זאביק היה ספורטאי חובב ובעתות הפנאי עסק בעיקר בענף הכדורגל, במסגרת "הפועל" קרית-חיים, ובכל הקשור בספורט הים.

זאב גויס לצה"ל במחצית מאי 1969. הוא הוצב לחיל-השריון והשתלם בקורס למקצועות הטנק. הוא נשלח לבית-הספר לשריון ועבר קורס להכרת הטנק, הפעלתו והשימוש בכל מערכותיו השונות. לאחר שהוכשר לתפקיד טען-קשר הוצב בחטיבת טנקים. אולם, בגלל שאיפתו העזה להיות מפקד טנק חזר שוב לבית-הספר לשריון, שם עבר בהצלחה קורס מפקדי טנקים. רוב תקופת שירותו הסדיר עברה עליו בחזית הדרום, בתקופת מלחמת ההתשה. אך הוא עבר תקופה זו בשלום.

במחצית מאי 1972 שוחרר זאביק מהשירות הסדיר והוצב ביחידת מילואים. לאחר שחזר הביתה לחיק משפחתו, התחיל לעבוד כמפעיל ציוד-מכני-כבד והצטיין בעבודתו.

כשפרצה מלחמת יום-הכיפורים גויס זאביק והצטרף ליחידתו. ביום 9.10.1973 לחם באזור "החווה הסינית". בהתקפת האויב על מערך כוחותינו, הצליחו אחדים מטנקי האויב להגיע למדרון של גבעה, שכוחותינו התבצרו בה. מחוסר אפשרות לאכן את האויב, נשלחה מחלקת טנקים חזיתית לכיוון האויב. הטנק של זאביק נשאר אחרון בשטח. הוא לחם בטנקי האויב והצליח לפגוע בטנקים אחדים, עד שנפגע הטנק שלו וצוותו נהרג. על לחימתו ופעולותיו באותו קרב הוענק לו "עיטור המופת". הוא הובא למנוחת-עולמים בחלקה הצבאית בבית-העלמין בחיפה. השאיר אחריו אם, אח ואחות. לאחר נופלו הוענקה לו דרגת סמל-ראשון.

במכתב תנחומים למשפחה השכולה כתב מפקד יחידתו של זאביק: "זאב ז"ל שירת ביחידת שריון. בקרב גילה אומץ-לב, תושייה וקור רוח. הוא קיבל על עצמו משימה, נע אל מול טנקי האויב, תוך חשיפה עצמית, כדי לאבטח את אגף הגדוד, והצליח במשימתו. דמותו של זאב תחרט לעד בזכרוננו, חבריו לנשק. חיילים כבנכם ציוו לנו את החיים."

GordonEhudItuP

אבל, ארבעת מפקדי הטנקים בטנק אחד, לא סבבו וחזרו, הם נשארו בשטח אחרונים..
עתון "במחנה"  35-36 09/05/1975

זאב מנגר ז״ל מט״ק נהדר וחבר נאמן וטוב לב הוא תמיד נמצא בליבינו , יהי זכרו ברוך ✡️
יואל דגמי 01/06/2018


משכמו ומעלה. לא הכרתיו אבל שמעתי עליו רבות . גבר שבגברים. יהי זכרו ברוך!
יהודה מגן 04/06/2017


זאב מנגר, חבר טוב ונאמן מט״ק מצוין, אהב להצחיק אותנו , יהי זכרו ברוך!
 יואל  דגמי 04/06/2017


אני מעלה כמה דברים על היכרותי הקצרה עם סמ"ר זאב מנגר ז"ל.
זאב התגייס בחודש מאי 1969 והוצב לחיל השריון. הוא הגיע עם חבריו למחזור לגדוד 79 בחודש אוקטובר 1969 לאחר לימודים בבית ספר לשריון כדי לעבור צמ"פ ושובץ בפלוגה ב' בתפקיד טען קשר. אני הייתי באותה תקופה מט"ק בפלוגה. אני זוכר אותו היטב. הוא היה בחור גבוה וחזק מבחינה פיזית שביצע את המשימות שהוטלו עליו בצורה הטובה ביותר. הוא היה מקובל ואהוד על חבריו לפלוגה וכן על ידי מפקדיו. בסיום הצמ"פ בתחילת חודש ינואר 1970 הוא עזב עם חבריו לפלוגה את הגדוד לשאר גדודי החטיבה.
יהי זכרו ברוך!
יהודה בריל 3/06/2017


היום בבוקר הדלקתי נר לזכרו של אחי הגדול! לא אשכח את הרגע שיצא מהבית בשבת ולא אשכח את היום שבאו להודיע לנו על נפילתו ואני הייתי בן 14.5 פלוס ולבד בבית…..
דודי מנגר 01/01/2016


דודי יקר, זאב איתנו כל החיים אני לא אשכח אותו, עד היום אנחנו לומדים לחיות עם הכאב הזה, אני חושב שמה שאתה עברת הרבה יותר קשה, היה לך אח נהדר וכואב שאיבדנו אותו בגיל צעיר כל כך, יהי זכרו ברוך.

יואל דגמי 01/01/2016


זאב מנגר ז״ל ואני עברנו יחד את ההתשה, הוא נפל במלחמת יום כיפור, חבר ממש טוב אמיץ אהב להצחיק אותנו.

בסידרת חינוך בירושלים אחרי שעזבנו את המוצבים בתעלה

בסידרת חינוך בירושלים אחרי שעזבנו את המוצבים בתעלה

בסידרת חינוך בירושלים אחרי שעזבנו את המוצבים בתעלה

בסידרת חינוך בירושלים אחרי שעזבנו את המוצבים בתעלה

אריה בשן - ראשון מימין בני כהן אחריו לא מזהה אחריו אריה פקר. מאחור פנחס יגאל ז"ל דודי מנגר - הבחור בין בני כהן לאריה פקר זה חיים שואף ז"ל שנפל גם במלחת יום כיפור דב הירש - השני מימין הוא דוד גלעדי ממושב שתולה בצפון. הוא היה מט"ק בגדוד 46

אריה בשן – ראשון מימין בני כהן, אחריו לא מזהה אחריו אריה פקר, מאחור פנחס יגאל ז"ל
דודי מנגר – הבחור בין בני כהן לאריה פקר זה חיים שואף ז"ל שנפל גם במלחת יום כיפור.
דב הירש – השני מימין הוא דוד גלעדי ממושב שתולה בצפון. הוא היה מט"ק בגדוד 46

יואל דגמי‏‏ 27/05/2016