סמ"ר לניאדו נחום

נפל ביום 15/10/1973 צומת "טרטור" - "לכסיקון", גדוד 407.

נחום (יוקי), בן פאוזיה וגבריאל, נולד ביום ד' בסיון תש"ט (1.6.1949) בעיר מוסול שבעיראק. בשנת תשי"א, כשהיה בן שנה וחצי, עלתה משפחתו ארצה והשתקעה בטירת-הכרמל. נחום למד שם בבית-הספר היסודי "דגניה" ובשל היותו ברוך כישרונות ובעל "ידי-זהב", נתקבל להמשך הלימודים לבית-הספר התיכון המקצועי "בסמ"ת" בחיפה, וסיים בהצלחה את לימודיו במגמה למכשירנות. מטבעו נטה למקצועות ריאליים ועשה בהם חיל. את שעות הפנאי שלו הקדיש לפעולות שונות במסגרת הגדנ"ע ובמסגרת המועדון המקומי, ועם חבריו למועדון השתתף בתחרויות שיט, שחייה וצעדות.

נחום גויס לצה"ל בתחילת אוגוסט 1967 והתנדב לשרת בחיל-השריון. לאחר שהשתלם בקורס לנהגי טנקים, הוצב ביחידת שדה ושירת בחזית התעלה בתקופת מלחמת ההתשה. כאשר שקטה התעלה, הועבר למלא תפקידי הדרכה שונים בבית-הספר לשריון. נחום היה חייל לדוגמא והתנהגותו בעת השירות צוינה כ"טובה מאוד."

בתחילת אוגוסט 1970 שוחרר מהשירות הסדיר ונתקבל ללימודים בטכניון, בפקולטה לתעשייה וניהול. כדי לממן את לימודיו עבד באותו זמן במפעל "מיכלי כרמל" בטירת-הכרמל ושימש שם כעוזר מהנדס. לפני קבלת התואר מהנדס, ביולי 1973, נשא אישה ויחד תכננו להתיישב בעיירת פיתוח ולבנות בה את ביתם.

כאשר פרצה מלחמת יום-הכיפורים הוזעק נחום ליחידתו והשתתף בקרבות הבלימה נגד המצרים בסיני. לאחר עשרה ימי לחימה החל צה"ל בהכנותיו לצליחת התעלה. ביום כ' בתשרי תשל"ד (15-16.10.1973), בקרב שניטש באזור צומת "טרטור" וכביש התעלה, נפגע נחום ונהרג. הוא הובא למנוחת-עולמים בבית-העלמין הצבאי בחיפה. השאיר אחריו אישה, הורים, שלוש אחיות ושני אחים. לאחר נופלו הועלה לדרגת סמל-ראשון.

במכתב תנחומים למשפחה השכולה כתב מפקדו: "נחום שירת ביחידה בתפקיד נהג טנק והצטיין ביכולתו, במסירות, באחריות ובאומץ- לב עילאי. נחום לחם עם היחידה במשך כל שלב הבלימה ואחר נטל חלק בפריצה הנועזת והאכזרית, אשר נועדה להעביר את המלחמה לגדה המערבית של התעלה.… בקרב זה נע עם צוותו בראש כוחות הפריצה… ובקרב זה נפל."

משפחתו הנציחה את זכרו בתרומת ארון קודש וספר תורה לבית-כנסת בטירת הכרמל; בספר "החטיבה במלחמת יום-הכיפורים", שהוצא לאור על ידי החטיבה שבשורותיה נלחם ונפל, מובאת תמונתו ודברים עליו ולזכרו.

שירתנו ביחד כמדריכי נט״ר עד שחרורו בשנת 1970. נחום (יוקי) השרה תמיד בטחון ורוגע, החיוך המקסים שלו לא ישכח.
משפחתו הקימה גן הנושא את שמו בכניסה לטירת הכרמל. יהי זכרו ברוך!

יוחנן צנגן 01/06/2023

אהבתי את יוקי בגלל אופיו הנהדר. היתה לו הסתכלות בריאה על החיים ולצער כולנו הוא איננו איתנו שנים רבות.

שמעון שרון  28/04/2020

גן נחום

במדור נט"ר שמעתי לראשונה את השם יוקי. שורוק בו"ו. כיוני החיבה מהבית של נחום לניאדו ז"ל, שהיה היה מדריך נהיגה של טנקים ואנחנו חניכים. לימים, נפגשנו שוב כמדריכים בבית הספר לשריון ואחר כך היינו בחטיבה 600. יוקי היה מבוגר מאיתנו בשנה.

נחום נפל בקרב. צעיר מלא שמחת חיים ורציני בעבודה. המשפחה, בהנהגת אחיו רוני, ביצעה מספר פעולות הנצחה בטירת כרמל. הגדולה בהן היא פארק ציבורי המשמש את כלל הציבור כל השנה, בפרט פנסיונרים ואמהות עם ילדים, בשבתות – משפחות שלמות ועל ימי עצמאות אין מה לדבר. המקום שוקק חיים. מפעל גדול בכל קנה מידה, בסיוע הרשות המקומית.

לזכר יוקי, הוא נחום לניאדו. לעולם איתנו

מספר תמונות מגן נחום

גן נחום

עופר עידן 08/10/2019

יוקי לניאדו הי"ד, חבר יקר לנשק לאורך כל שירותינו הצבאי.אדם חביב, נעים הליכות ומקצוען. יהא זיכרו ברוך !!

ד"ר בני הרטמן 08/10/2019

לקראת השעה 1:00 אור ליום ה-16 לאוקטובר נשארנו חמישה טנקים אחרונים של פלוגה ב' (באסין ברשת הקשר) טנק מ"פ גדעון גלעדי טנק סמ"פ רוגוז'ינסקי טנק מ"מ צביקה יוגב הטנק שלנו מט"ק אברהם שרעבי והטנק של דוד זינגר שהחליף את המט"ק המקורי אמנון פישר בצוות שלהם : נהג נחום לניאדו תותחן חיים רז רזמיבש וטען טובי גולדנברג שלשתם מדריכים בסדיר בבסל"ש לקראת 3:30 הוחלט לפרוץ את מערכי האוייב בצומת טירטור לכסיקון יחד עם כח צנחנים מצומצם של נתן שונרי מבית השיטה כבר עם ההסתערות הראשונה ניפגע הטנק של דוד זינגר במרכז הצומת לעצור היה כמו מעשה התאבדות אבל שרעבי שהיה עם הראש בחוץ ראה את זינגר מוטל על הצריחון עצר את הטנק שלנו יצאתי החוצה ועזרתי להכניס את זינגר לטנק שלנו. שלושת אנשי הצוות נהרגו מפגיעה ישירה הושבתי את זינגר על ריצפת הצריח בין רגלי ליד דב רדליך שגם אותו אספנו לטנק ומיהרנו להמשיך בנסיעה מהירה מאד שהסתיימה כשהתהפכנו לתעלה בפאתי החווה הסינית.עברנו כל צוותי פלוגה ב' מלחמה קשה ומתישה כמעט ולא נוצר קשר בין הטנקיסטים כל טנק נלחם בנפרד במשך כל הבלימה זכינו להיות יחד רגעים ספורים צר לי מאד על נחום הבחור יפה התואר היינו מדריכים מאותו מחזור אוגוסט 1967 הוא בנט"ר ואני בקשר נפגשים מפעם לפעם על הכביש הראשי בג'וליס בוגר הטכניון נישא בטרם המלחמה אבדן נורא של חברים שאהבתי אנחנו שהצלחנו לחזור בחיים מהתופת הנוראה הזו זוכרים ומזכירים את חברנו ואת רגעיהם האחרונים. הזכרון נותן חיות לחברנו שנפלו.

דוד גרבורג יוני 2019

דוד, מרגש לקרוא שוב את הסיפור הכל – כך מוכר לי. הייתי הנהג של צביקה(פוקסי) והיינו בקשר עם גדעון עד רגעיו האחרונים. בסופו של דבר נשארנו בודדים בשטח מכיוון שהיינו בטנק היחיד ששרד את הלילה הנורא ההוא.
משה שינולד  יוני 2019

יוקי שירת לצדי בסדיר בבית ספר לשריון. הוא כמדריך נט"ר ואני בתותחנות. שכנות קרובה. היה בו סוג של שלווה פנימית ויופי פנימי שהעניקו רוגע לכל מי שנפגש איתו. פשוט בחור חכם, מוכשר ומקסים.
יורם דורי 31/05/2017

יחד בילינו את ארבע שנות התיכון בבסמ"ת שבחיפה באותה כיתה. דרך גיוסנו המשותף לשריון ובהמשך התחלנו את לימודינו בטכניון עד למלחמת יום הכפורים. היה חבר לספסל הלימודים וחבר לנשק. יהי זכרו ברוך.
דב הירש 31/05/2017

נחום אחי היקר כמה אתה חסר לנו. ברצוני לידע שהמשפחה הקימה גן יפיפה עם מתקני משחקים לילדים בכניסה לטירת כרמל לזכרו ועל שמו.
מוזמנים להנות ממנו.
ציפי מלול  04/07/2016

היתה לי הזכות להיות המט"ק של נחום הנהג, טובי גולדנברג התותחן וחיים רזמיבש מאז אימון ההקמה של החטיבה ב1970.
נפרדתי מהם בשבת לאחר שבוע בבלימה בציר עכביש.
נפרדתי מהם לנצח כשיצאתי הביתה לברית של בני ודודי החליף אותי….
אמנון פישר 01/01/2016

ראשית הכרותי את נחום ז"ל היתה בבית הספר בסמ"ת בחיפה. היינו באותה כיתה ובאותה מגמה במשך ארבע השנים הבאות. האוטובוס שהגיע מטירת הכרמל עצר גם בשכונה בה גרתי וכך שלא אחת נסענו אל בית הספר וממנו. בהמשך נפגשנו שוב בבסיס הטירונים של השריון בחסה להשלמת טירונות ומרגע זה ואילך שרתנו יחד עד סיום קמ"ט. דרכינו בצבא נפרדו כשכל אחד מאיתנו שובץ ביחידה שונה. חזרנו ונפגשנו שוב בלימודינו בטכניון למרות שהיינו בפקולטות שונות שוב מצאנו עצמינו יושבים ביחד באותם קורסים שהיו משותפים לרוב הסטודנטים המתחילים. היינו נפגשים מידי פעם בבית הסטודנט או במנזה בזמן ארוחת צהריים. היינו חברים קרובים הן ללימודים וגם לנשק. יהי זכרו של נחום לניאדו ברוך.
דב הירש 01/06/2016

לזכר, נחום לניאדו, רזמיבש יהושוע, טובי גולדנברג

ב 15 לאוקטובר בבוקר עברתי לפקד על טנק 3א
השתייכנו לגדוד 407 פלוגה ב בפיקוד גדעון גלעדי ז"ל.
לא ממש הכרתי את אנשי צוות הטנק , אך כולם היו מדריכים שלי בקורסים השונים בסיס השריון בג'וליס.
נחום לניאדו נהג הטנק שירת כמדריך במדור נט"ר (נהיגת טנקים).
רזמיבש יהושוע הטען בטנק, שירת כמדריך במדור קשר.
טובי גולדנברג התותחן בטנק שירת כמדריך במדור תותחנות.
עשינו הכירות,
לניאדו סיפר שהוא לומד תעשיה וניהול בטכניון ותוך כדי הלימודים עובד במקצועו במפעל מיכלי כרמל.
לניאדו נשוי טרי הראה את תמונת אשתו יושבת על הדשא בשמלה לבנה.
רז, למד כלכלה, בחור ישיבה נעים הליכות מבני ברק, מופת לשילוב תורה ושירות צבאי משמעותי.
טובי עבד בתעשייה האווירית, בחור זריז אופטימי ובעל חוש הומור.
עם רדת החשיכה חצינו מעבר דיונות מול אגם המר בתפר בין הארמיה המצרית השנייה והשלישית והגענו לכביש התעלה "לקסיקון".
נענו בחשיכה צפונה. בסביבת חצות נתקלנו במארב נ"ט וטנקים בצומת לקסיקון טרטור, נפגעו טנקים וחלו לבעור ופיצוצי תחמושת מכל עבר.
פינינו את ציר נחלה בו התקדמו כוחות חי"ר והחלו בחציית התעלה לעבר המצרי.
ירו עלינו טילי סאגר ממזרח, הצלחנו להתחמק מטיל שנע לעבר הטנק וריסק את כוונות התותחן, טובי עבר לכוון דרך הטלסקופ.
נענו הלוך ושוב בניסיונות לפרוץ את הצומת, כדי לאבטח את אזור הפריצה. באחת הפעמים נורה טיל לכיוון הטנק של גדעון, השבו אש בטווח קרבי ופגענו.
הטנק שלפנינו נפגע והתפוצץ, הצוות מנה את השמות והספיד אותם, לאחר המלחמה נודע שהספיקו להיחלץ ללא פגע.
מדי פעם יצאתי מהצריך כדי לחלץ את המקלע שנתקע, החברה דאגו לי וביקשו שאפסיק.
הבחנו בניצוץ פנס מהצומת, חזרנו וחילצנו את אנשי הטנק, היינו 8 בטנק והייתה שימחה גדולה למרות הצפיפות. נעתי לאחור ובהזדמנות ראשונה הורדתי את המחולצים כאשר הגענו לזחלמים באזור לקקן.
בסביבת השעה שלוש לפנות בוקר עדיין חשוך, התארגנו שוב לפריצת הצומת. כבר ידענו שניפגע ודיברנו על כך איך נערכים.
הצוות חיזק אותי, הכנו פגז לירי לכיוון המשוער של המארב, נענו ונפגענו. זכור לי בוהק הפגיעה בצריח ומכת ההתנקשות וזהו, הועפתי פצוע מהטנק.
לאחר אשפוז, חזרתי לגדוד, נודע לי על האבדות של הפלוגה ושרק טנק אחד נשאר ללא פגע, הבנתי שטובי, רז ולניאדו לא שרדו את הפגיעה.
הלילה ההוא ואנשי הצוות היקרים מלווים אותי בכל השנים. מדי פעם מתגנבת המחשבה מה היה אילו.