סמל קרמסר דב

סמל קרמסר דב

נפל ביום 16/10/1973 "החווה הסינית", גדוד 407.

דב (דוביק, דובל'ה), בן לאה ושלום, נולד בפתח-תקוה ביום כ"א באדר ב' תשי"א (29.3.1951). הוא למד בבית-הספר היסודי על-שם קרול בפתח-תקוה, וכאשר מלאו לו שבע שנים עקרה משפחתו לארצות-הברית, לשנתיים ימים. כדי שלא תישכח העברית מפיו נשלח שם ללמוד בישיבה. כאשר חזר ארצה המשיך ללמוד באותו בית-ספר יסודי ואחרי-כן המשיך בלימודיו בבית-הספר התיכון על-שם י"ח ברנר בפתח-תקוה, במגמה הריאלית. דב היה תלמיד טוב וממושמע, בעל תפיסה מהירה ואהוב על מוריו ועל חבריו. כאשר למד בכיתה החמישית החל להתמסר לספורט, והקדיש לכך הרבה מזמנו וממרצו. הוא שיחק בכדורסל והתאמן באתלטיקה קלה באגודת "הפועל" פתח-תקוה, ושיחק בכדורגל באגודת "מכבי יד-לבנים" בפתח-תקוה. בביתו יש אוסף של אותות רבים ומדליונים, מאותה תקופה.

דב גויס לצה"ל במחצית יולי 1969 והתנדב לשרת בחיל-האוויר. הוא החל להשתלם בקורס טיס, אך בטרם שנסתיים החליט "להדיח עצמו" מן הקורס, כיוון שסבר שאינו מתאים לו, והתנדב לשרת בחיל-השריון. הוא השתלם בקורס צניחה, בקורס למקצועות טנק "פאטון" ובקורס למדריכי קשר. את מרבית ימי שירותו בצבא עד ששוחרר, עשה על גדות התעלה והשתתף במלחמת ההתשה.

לאחר שירותו הצבאי הסדיר למד באוניברסיטת תל-אביב ובמכון על-שם וינגייט בנתניה. כיוון שראה בחינוך אמצעי לתיקון פני החברה, עסק בהוראה בבית-ספר יסודי, והיה אהוב ונערץ על תלמידיו. הוא אהב לעסוק במלאכת-יד, ובנגריית אביו שקד על בניית ארונות, כונניות ספרים ושולחנות. גם לטייל אהב והירבה לטייל ברחבי הארץ וליהנות מנופיה. דב היה סקרן והירבה לחפש ולבקר, לבדוק ולהעמיק. בקטע מפרי עטו כתב פעם: "אני מחפש עוצמה בכל דבר – במילים, בנוף, במנגינה, בשיר, ביופי, בפראות, בהתפרקות, בדממה, באנשים, בחיים." בכל תחום ביקש למצות את המירב, בלא לאבד כלום. הייתה בו פשטות, רגישות כלפי הזולת ואהבת אדם. הוא היה איש-אמת, ישר-דרך ובעל-מצפון. תמיד הקרין סביבו אווירה טובה ותחושת חברות. אנשים ביקשו את קרבתו כדי ליהנות מחוש ההומור שלו, מחיוכו ומן הרוגע שלו. באחד המכתבים כתב לחברו: "לאהוב אנשים זה הדבר הטוב ביותר שאפשר לעשות. להביט בהם הרבה זמן, לחשוב ולהגות בהם."

כשפרצה מלחמת יום-הכיפורים, וכשלא נקרא מיד ליחידתו, ירד לבדו לסיני ושובץ ביחידת שריון שהשתתפה בקרבות הבלימה נגד המצרים. ביום כ' בתשרי תשל"ד (16.10.1973) נפל בקרב בגזרה המרכזית, בציר "טרטור", ליד "החווה הסינית". הטנק שלו נפגע בשעת פריצת הדרך לראש הגשר מעברה של תעלת סואץ, והוא נהרג במקום. הוא הובא למנוחת-עולמים בבית-העלמין בפתח-תקוה. השאיר אחריו הורים ואחות. לאחר נופלו הועלה לדרגת סמל.

במכתב תנחומים למשפחה השכולה כתב מפקדו: "דב הצטיין במילוי תפקידו, ניכר בכושרו המקצועי, באחריותו ובמסירותו הרבה לתפקידו ולצוות הטנק שלו." משפחתו הוציאה לאור ספר לזכרו.

חבר הפלוגה, נפל באותו לילה ארור. יהי זכרו ברוך לעד.
יגאל (איון) גרינברגר 30/04/2019


לא הכרתי את דב קרמסר ז"ל , אך אני זוכר במעומעם שהשתתפתי במשמר הכבוד והייתי בין נושאי הארון בלוויתו ,בבית העלמין סגולה בפ"ת. יהי זכרו ברוך!

בני הרטמן 30/03/2017


דב היה חניך שלנו בקורס 1971 ואני זוכר אותו כחייל אחראי ורציני, עם הומור וצחוק כשהזמן איפשר זאת. כשמדובר בתפקיד – הכל היה נלקח ברצינות ובמקצועיות. אהבתי את החלוקה הזו אצלו.

קורס מדריכי קשר - יולי 71

קורס מדריכי קשר – יולי 71

עופר עידן  27/03/2016


דבהלה היקר
התאמננו ביחד בריצה
בהפועל פתח תקוה
כאילו היה זה אתמול
לעולם לא אשכח אותך
שקט רגוע נעים הליכות
עם עיניך הכחולות.
אתה חסר לכולנו
והכאב על חסרונך לעולם לא יחלש

הייתי אז קצין צנחנים
ונלחמתי בציר טרטור
ובאבירי לב
נפלת מטרים ספורים ממני ואפילו לא ידעתי
עד שוך הקרבות

ירון קייזר  27/03/2016


את דב הכרתי בפעם הראשונה בפגישה של הקמת חטיבה 600 צוותו אותנו באותו טנק כבר אז ראיתי. את היופי הנפשי היושר והחברות האמיתית שהייתה בינינו.

כיון שהינו גם שכנים אני מגבעת השלושה ודב מפתח תקוה המשכנו את יחסי החברות גם אחרי השחרור. ביום שפרצה המלחמה גויסתי באותו ערב משום מה פסחו עליו למחרת נסע לקיבוץ כאשר גילה שכבר אני גויסתי עזב את הבית.

לא אשכח את המפגש שלנו בזמן המלחמה שהוא מנסה לשכנע אותי לנוח והוא יקח את מקומי אני מצידי ניסיתי לשכנע אותו לא להיות גיבור גדול.

ימים עברו ודב צוות באחד מן הגדודים ושם נפל חלל רק לאחרונה מצאתי שבאותו טנק נפל מוטי טל שהיה מאומץ משפחתי אצלנו.
מוטי היה בחברת נוער בקיבוץ.

עוד חבר ואדם נהדר הזמן עובר ואנחנו מתבגרים אבל הזכרונות עדין טריים. אסור לנו לשכוח את אלה שנפלו כי בזכותם אנחנו חיים.

אבי שניצר 27/03/2016


קראנו לך דובל'ה

דב,
היכן אתה עכשיו?
כמו הכדורים שפגעו בך,
בלילה מדברי שכוח אל
היית מהיר מידי בשבילנו.

וכשניסינו לתפוס אותך ולהבין
היית כבר הרחק מאיתנו.

הילדים שלא נולדו
חגגו כבר הרבה ימי הולדת.

הנשים שלא ידעת,
נשואות או גרושות כבר מזמן.

החתולים שאהבת,
כבר הצטרפו אליך בגן העדן שלך.

והנופים שחיכו לך
יפים כמו תמיד ויחכו לך לנצח.

ואני, לעיתים רחוקות,
כאשר אני מנסה לאהוב
כמו שרק אתה ידעת
עוצם את העיניים
חזק חזק,
כמו שלימדת אותי
כדי לא לראות
את המקרים האבודים.

אורי דותן  27/03/2016


מתוך מכתב של דב לנערה. 29.08.1970

אני מוכרח לספר לך תאור של יום שישי לפנות ערב, בצידו האחרוי של הבית שלי. דבר שאני זוכר אותו, אזכרו תמיד.

אחרי שהיינו, כל החברה, גומרים עם הכדורגל בגן העיר על יד הבית. היינו מתפזרים כשהשמש רכה, כמעט שקעה. אבל היה עוד אור. השקט נשמע (ממש כך) בכל מקום, ומכוניות כמעט לא עברו. יחף, לבוש רק מכנסיים קצרים והחולצה ביד, הייתי חוזר הביתה.

אבי, בדרך כלל, היה עודר ומטפל בחצר, וריח של אדמה שחורה וטובה היה נישא באויר. אני אוהב ריח כזה, הוא נורא מרגיע אותי. ישר היו עולים עלי כל הכנופיה של החתולים. בקיצור כולם מתנפלים עלי. רוצים להתפנק. אני עובר לחלק האחורי, מעיף מבט באנטנת הטלוויזיה אם היא עומדת בסדר. שיראו בלילה את "פורסייט", אחר מביט במחסן הישן, פונה ומתיישב על המדרגה התחתונה של שלוש המדרגות האחוריות. מסתכל על החמניות שבצד ימין, על עץ הגויאווה הגדום והקטום שבצד שמאל, ומאזין לבלגן שהולך אצל השכנים.

רוח רעננה נושבת ממערב, השמש שולחת קרניים חמימות אחרונות, ואני עם כוס משקה "קריסטל". עם קוביות קרח, מבסוט מהחיים וחושב רק על מה עושים היום בערב. (יום שישי)

החתולים היו משחקים כדורגל עם כדורי פינג פונג, נלחמים אחד עם השני, נתלים על העצים ורודפים אחרי נמלים בשביל שבין הבתים.

לפעמים היה הדבר מלווה באיזה ק"ג של גרעינים צעירים, או באיזה חתיכת עוגה ענקית וחמה שאמא שלי אפתה לשבת.

נילי, שנים הייתי מסיים כך את יום השישי, ואני שואף לחדש את המנהג. אני מוכרח לצייר לך את המראה.

תשמעי, אני מבסוט עכשיו כמו ילד, הייתי רוצה פעם להראות לך זאת.

דברים ששיתף חברו של דב, אורי דותן, ב"קפה דה מרקר" ב2008  27/03/2016


את דב הכרתי מהשרות הסדיר. דב ארגן את מסיבות סיום קורס. בלט כבחור עם חוש הומור שמשרה עליזות סביבו. עם זאת מקצועי מאוד ומצטיין. במלחמה נפגשנו כאשר הגענו להפוגה בטסה בהופעה של יפה ירקוני. דב התנדב והגיע לחטיבה ביום זה. כאשר יפה הזמינה לוחם לשיר עמה דואט היא בחרה בדב. דב צורף לפלוגה ב בגדוד 407 ונפל בפריצה לתעלה ב 16 לאוקטובר באזור החווה הסינית ציר טרטור.

דוד זינגר 27/03/2016