סמל ברגמן ג'רלד (ג'רי)

סמל ברגמן ג'רלד (ג'רי)

נפל ביום 16/10/1973 "חווה הסינית", גדוד 407.

ג'רלד (ג'רי), בן רוז ורוברט, נולד ביום ג' בשבט תש"ח (16.12.1947) בעיר וושינגטון שבארצות-הברית. בשנת 1961 הגיע ארצה עם אמו, אחותו ואחיו הצעיר. אחרי שעשו שנתיים בארץ, חזרה המשפחה לארצות-הברית וג'רי נשאר בקיבוץ גניגר. ג'רי נקלט במשפחה במשק במהירות מפתיעה, התגבר על קשיי השפה והסתגל לחברת הילדים. אמנם לא תמיד חשב במושגים המקובלים בקיבוץ, היה עצמאי מאוד ולעתים גם שונה, אך מעולם לא היה נושא לזלזול או לרחמים, כפי שקורה לא אחת לילדי-חוץ בקיבוצים. הוא התקשר במהירות לחברה ולמשק, ראה בהם את ביתו ולא רצה לחיות אלא שם. לאחר שסיים את לימודיו בבית-הספר היסודי, הלך ללמוד בבית-הספר המקצועי באפיקים. כשנסע לארצות-הבית לביקור אצל משפחתו, התהלך כל הימים מלא געגועים ודאגה לחברתו מרים וקצרה רוחו לשוב אליה. ואמנם, הוא שב לגניגר ימים מספר לפני המועד שנקבע לשובו, באומרו: "פשוט נמאס לי ולא יכולתי להישאר יותר, לכן שבתי." לפני שגויס עשה שנה בקיבוץ גונן והתמסר שם לגידול בקר.

ג'רלד גויס לצה"ל בסוף אוקטובר 1967, עבר את האימון הבסיסי במסגרת הנח"ל. מכאן עבר לבית הספר לשריון, שם למד וסיים בהצלחה קורס מקצועות שריון. בהמשך, לאחר קורס השדה במחנה נתן שם התאמן כטען קשר ירד עם כל פלוגתו להחזיק את קו ברלב בתעלת סואץ. לאחר כ 3 חודשים נשלח לקורס מפקדי טנקים בבית הספר לשריון, שם עבר קורס מש"קי קשר שריון בציון גבוה. בתום הקורס, במשך כשנה וחצי עד לשחרור מתקופת הסדיר, הדריך את מקצועות הקשר לחיילים ולמפקדים של צה"ל ושל צבאות זרים.

בתחילת מרס 1970 הוענקה לג'רי חופשה מיוחדת והוא נשא לאישה את מרים חברתו למשק. לאחר שובו לצבא עבר קורס מש"קי קשר שריון בציון גבוה. במסמכי השחרור כתב עליו מפקדו: "חייל אחראי ומסור, מילא תפקידו לשביעות רצונם המלאה של מפקדיו."

בסוף אוקטובר 1970 שוחרר ג'רי מצה"ל וחזר הביתה לגניגר. ג'רי היה פעיל מאוד בתחום הכדורסל, התייחס ברצינות רבה לספורט זה והקדיש לו את כל זמנו הפנוי. כן היה בוגר "מכון וינגייט". בני מחזורו רחשו לו הערצה בשל הצטיינותו בספורט. הוא אימן את קבוצת הכדורסל "הפועל יזרעאל" ובעונת המשחקים של שנת 73-1972 הביא את קבוצתו לזכייה באליפות הליגה לנוער. בשנת 1973 נסע לביקור אצל משפחתו בניו-יורק, בלוויית רעייתו ובתו התינוקת. באחת השיחות עם אמו, ישבו ודנו עד שעות הבוקר הקטנות על הדרך שיבחר לו לעתיד. הוא דיבר בהתלהבות על שני נושאים: כדורסל וגידול בקר וביקש את עצת אמו במה לבחור, שכן שניהם היו חשובים בעיניו. באותה תקופה בניו-יורק הירבה להתבונן במשחקים האולימפיים בכדורסל, בכוונה ללמוד שיטות משחק חדשות, כדי לסגלן לנבחרת שלו בגניגר.

כשפרצה מלחמת יום-הכיפורים יצא ג'רי ליחידתו שהוצבה בסיני. בקרב על "החווה הסינית" ביום כ' בתשרי תשל"ד (16.10.1973), באבטחת ראש הגשר בגדה המערבית, נהרג ג'רי מפגיעת כדור. הוא עמד כשמחצית גופו חשופה בצריח המפקד, כשסייע לפקד על הטנק, שמפקדו נהרג בלילה הקודם. הוא הובא למנוחת-עולמים בבית-העלמין בגניגר. השאיר אחריו אישה ובת, הורים, אחות ואח. לאחר נופלו הועלה לדרגת סמל.

מפקדו כתב עליו: "ג'רלד שירת ביחידת שריון בתפקיד טען-קשר בטנק והצטיין במילוי תפקידו בתחושת אחריות, במסירות ובאומץ לב עילאיים. ג'רלד לחם בקרב הפריצה הנועז והאכזרי, אשר נועד להעביר את המלחמה לגדת התעלה המערבית ולהכריע את הצבא המצרי. בקרב זה נע עם צוותו בראש כוחות הפריצה, אשר פלסו את הדרך לכוחותינו שצלחו מאחוריהם ואשר איפשרו את הכרעת הצבא המצרי. בקרב זה נפל. בנכם בלט בכושרו המקצועי, באחריותו ובמסירותו לתפקידו ולצוות הטנק כולו." שר הביטחון דאז, משה דיין, כתב במכתבו אל הוריו של ג'רלד: "ג'רלד היה חייל מסור ונאמן. היה אהוד על כל מי שהכירו."

קיבוץ גניגר הוציא לאור חוברת לזכרו.

 

כל אשר צויתנו נעשה ואל כל אשר תשלחנו – נלך (יהושע 1,16)

חוברת לזכרו של ג'רי בהוצאת גניגר תשל"ה – 1975

 

ג'רי בן מחזור נובמבר 1967 בגדוד 79 ואני מחזור אוגוסט 67 נשלחנו לקורס מדריכי קשר ינואר 1969 נישא למרים בקיבוץ גניגר (אם איני טועה) וכל המדריכים נסענו לחתונה בבוקר ה-16 לאוקטובר רצתי עם חבורת הטנקיסטים והחי"רניקים מצומת טירטור ללקקן הגיעו הטנקים של פלוגה ג' עצרתי את אחד הטנקים כדי לדעת מה המרחק עד לכוחותנו והינה היה זה ג'רי חשוף בצריח ואומר לצוות תיראו את גרבורג הוא ממש חיוור זה התאים להומור של ג'רי שליווה אותו לאורך כל השנים לצערי הייתי אולי האחרון שראה אותו בחיים הבנתי שהם התקדמו לכיוון טירטור לכסיקון ונפגעו וג'רי נהרג. הכאב גדול כשחבר נופל יהי זכרו ברוך
דוד גרבורג 10/02/2019


 Bergman_pic3
ג'רי ברגמן ז"ל
‏‎Anita Jaget‎‏  11/01/2019

Bergman_pic1
 תמונה מאלבומה של אניטה אחותו של ג'רי. התמונה צולמה:  16:30 15.10.73 407/600
לפי התאריך והשעה המצוינים מעל התמונה, אני מניח שזו תמונה של פלוגה ג' של גבי ורדי מגדוד 407 – שצולמה שעות אחדות לפני היציאה למבצע "אבירי לב". הקרב בו נפל ג'רי ברגמן ז"ל, אחיה של אניטה.
ותודה לאניטה!
אלי הררי 11/01/2019

Bergman_pic2

סיום צמ"פ , פל' ב' מגח, חטיבה 401 גדוד 79 – 1968
מאיר לוי 18/12/2018


ג'רי, חברנו ממקור קשר בבית הספר לשריון. אהבנו אותו ואת מצב רוחו הטוב תמיד. מקצוען בעל המבטא האמריקאי, נכון תמיד לתת כתף, מקצוען לאהוב על כולנו.
עופר עידן 18/12/2018


ג'רי שרת אתנו במדור קשר בבסל"ש. אהבנו אותו ואת רצינותו לתפקיד. כמבוגר האחראי שבמדור הופתעתי לגלות אותו לימים בין חללינו. אדם יקר ואהוב.
עופר עידן 16/12/2017

ג'רלד (ג'רי) ברגמן גוייס בחודש נובמבר 1967 והוצב לחיל השריון. לאחר למודי מקצועות בבית ספר לשריון , הוא הגיע לגדוד 79  שהיה במחנה נתן בחודש מאי 1968 לעבור צמ"פ בפלוגה ב'. בסיום הצמ"פ ירד עם הפלוגה לגזרה המרכזית של התעלה. באותו קו, החלו תקריות האש שבה מצאו את מותם לוחמים בגזרות השונות. עם העלייה של הגדוד הוא כנראה יצא לקמ"ט. יהי זכרו ברוך!!
יהודה בריל

 זכיתי לשרת במחיצתו, אני זוכר אותו כבחור שקט ורציני עם מבטא אנגלי, חומד של בחור שלא היסס להישיר מבט אל המוות, יהי זכרו ברוך.
צבי הוד